یادگیری زبان انگلیسی چقدر زمان میبرد؟
مدت زمان مطالعه: ۵ – ۳ دقیقه


نویسندهی این مقاله، بِن نایت، مدیر تحقیقات آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه کمبریج است، و تیمی تحقیقاتی را هدایت میکند که در پروژههای مختلف فعالیت میکنند و دانشگاه کمبریج را در طراحی دورهها و مواد آموزشی یاری میرسانند. بن نایت در این مقاله بعضی از نتایج تحقیقات تیم خود درباره مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی را به اشتراک گذاشته است. همچنین خواهیم دید یک مدرسِ واقعی چگونه زبانآموزان خود را به پیشرفت سریعتر رهنمون میشود.
میدانیم که یادگیری یک زبان نیازمند تلاش زیاد در مدت زمانی نسبتاً طولانی است. اما یادگیری یک زبان چقدر باید طول بکشد؟ آیا میتوانیم انتظار داشته باشیم که به عنوان مثال، بعد از سه سال مطالعه، روان صحبت کنیم؟ اگر بخواهیم پس از یک سال روان صحبت کنیم، چند ساعت در روز باید مطالعه داشته باشیم؟
پاسخی قطعی به این پرسش وجود ندارد – پاسخ به این پرسش به میزان زیادی به این ربط دارد که نقطهی مطلوب شما چیست، چقدر انگیزه دارید و فرصتهای شما برای یادگیری چه هستند. افزون بر اینها، عوامل زیاد دیگری نیز در پسزمینه اهمیت دارند.
مؤسسات و دپارتمانهای آموزشی در سراسر جهان اغلب از دانشگاه کمبریج دربارهی مدت زمان لازم برای پیشرفت زبانآموزانشان پرسش میکنند. دانشگاه کمبریج در این زمینه تحقیقات دامنهداری را انجام داده است و چکیدهی آن در پی میآید.
از اینجا آغاز کنیم که تعداد ساعات لازم برای یادگیری زبان انگلیسی تحت تأثیر چه عواملی هستند. این رویکرد نقطهی آغازین خوبی را در اختیارتان قرار میدهد تا بدانید چگونه میتوان نرخ یادگیری را افزایش داد. برای مثال، زبانآموزانی که اهداف روشنی دارند – یعنی آنهایی که میتوانند بگویند چرا میخواهند زبان انگلیسی را فرا بگیرند – در فعالیتهای مرتبط با یادگیری زبان تمرکز بیشتری دارند و سریعتر پیشرفت میکنند.
اکنون نمونههایی از تعداد ساعاتی که زبانآموزان متفاوت – بزرگسالان، نوجوانان، و کودکان در مدارس ابتدایی – نیاز دارند را در پی میآوریم. همچنین سطحِ انگیزهی آنان یا «فاصلهی زبانی» آنها از زبان انگلیسی را ذکر میکنیم. بزرگسالانی که برای یادگیری زبان انگلیسی انگیزه دارند، عموماً بین ۱۰۰ ساعت تا ۲۰۰ ساعت «آموزشِ هدایت شده» نیاز دارند تا از یک سطحِ CEFR به سطحی بالاتر راه یابند. هر چه به سوی سطوح پیشرفتهتر میروید، ساعات بیشتری را برای تغییر سطحِ دانش زبان خود نیاز خواهید داشت؛ یعنی تغییر سطح از A1 به A2 معمولاً نیازمند چیزی بین ۱۰۰ ساعت تا ۱۵۰ ساعت آموزشِ هدایت شده است، در حالی که برای گذر از سطح B1 به B2، از ۱۸۰ تا ۲۶۰ ساعت «آموزش هدایت شده» ضروری است.
اما منظور از «آموزش هدایت شده» چیست؟
هنگامی که از آموزش هدایت شده صحبت میکنیم، منظورمان یادگیری در کلاس درس یا بخشی از یک برنامهی آموزشی است – یعنی تکالیف درسی و سایر فعالیتهای آموزشی در کار است که برای ارتقای مهارتهای زبانی شما طراحی شدهاند. با بالا رفتن سطح زبانتان، بیشتر امکان بهرهبردن از فرصتهای آموزشی خارج از کلاس– مثلاً ارتباطات آنلاین یا تعامل با انگلیسیزبانان – برایتان مهیا میشود؛ بنابراین در سطوح پیشرفتهی زبان دیگر برای ارتقاي سطح زبانتان در مقیاس CEFR الزاماً به گذراندن ساعات درسی در کلاس نیازمند نخواهید بود.
اما چرا تعداد ساعات لازم برای زبانآموزان مقاطع ابتدایی بیشتر است؟ میدانیم اگر کودکان در محیطی قرار بگیرند که زبان انگلیسی تنها روش ارتباطی است، به سرعت این زبان را فرا میگیرند. اما اگر این کودکان در کشورهایی زندگی کنند که زبان انگلیسی در خارج از کلاس درس صحبت نمیشود موضوع متفاوت است.
در یافتههای ما یک الگوی کلی وجود دارد و آن این است که یادگیری زبان انگلیسی بیشتر از آنچه که اکثر افراد، وزارتخانهها، و مؤسسات آموزشی انتظار دارند طول میکشد. و از آنجایی که در بسیاری موارد امکان افزایش ساعات کلاسی وجود ندارد، تمرکز دست اندرکاران آموزش باید بر این باشد که زبانآموزان به خودکفایی برسند. به عبارت دیگر آنها باید زبانآموزان را یاری کنند تا با رسیدن به نوعی خودکفایی، فرصتهایی برای یادگیری در خارج از کلاس درس بیابند.
این مقاله در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ در سایت رسمی دانشگاه کمبریج قرار گرفته است و در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۹ توسط اینگلیش رنچ انتخاب و به فارسی برگردانده شده است. کلیهی حقوق مربوط به ترجمهی این مقاله متعلق به انگلیش رنچ است و استفاده از این ترجمه منع حقوقی و اخلاقی دارد. برای خواندن مقاله به زبان انگلیسی اینجا را کلیک نمایید.